Maak kennis met onze adviseurs – Interview met Stefan Prij
Bij Sira Consulting werken we met een team van gedreven professionals die zich inzetten voor een effectieve en efficiënte overheid. Eén van onze meest ervaren adviseurs is Stefan Prij, die al sinds 2008 bij Sira werkzaam is. Door de jaren heen heeft hij een breed scala aan beleids- en regelgevingstrajecten voorbij zien komen en meegemaakt hoe de consultancybranche en de publieke sector zich hebben ontwikkeld.
Als senior adviseur houdt Stefan zich bezig met het ondersteunen van overheden bij het verbeteren van de beleidsuitvoering. Concreet betekent dit dat hij inzicht biedt in de mogelijkheden om de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van voorgenomen of ingezette beleidsinstrumenten te vergroten. In dit interview deelt hij zijn ervaringen, inzichten en visie.
Je werkt al sinds 2008 bij Sira Consulting. Hoe heb jij de ontwikkeling van het bedrijf en de adviesbranche in die tijd zien veranderen?
De adviesbranche in het algemeen en ons bedrijf in het bijzonder hebben zich aangepast aan de ontwikkelingen binnen de overheid. Door de toenemende complexiteit van vraagstukken zijn we meer gaan meedenken met de opdrachtformulering. De tijd van ‘u vraagt, wij draaien’ is voorbij, voor zover we ooit al helemaal vanuit die gedachte zouden hebben gewerkt. Op voorhand is steeds minder vaak heel duidelijk wat het resultaat moet zijn. De expertrol en partnerrol van de adviseur zijn dan ook meer dan voorheen verstrengeld geraakt.
We brengen onze onderzoeken echt in co-creatie met de opdrachtgever tot een goed einde.
– Stefan Prij, senior adviseur
Sira Consulting heeft ingespeeld op deze ontwikkeling en is onderdeel geworden van House of Cohedron. Iedere werkmaatschappij binnen House of Cohedron heeft een eigen expertise. Hierdoor kunnen wij beter voldoen aan de vraag naar specialistische kennis. Daarnaast hebben wij onze eigen horizon ook behoorlijk verbreed in de jaren dat ik bij Sira Consulting werk. De wensen en behoeften van onze opdrachtgevers hebben niet meer alleen betrekking op het kwantificeren van regeldruk en wij hebben onze organisatie daarop aangepast. We doen tegenwoordig veel meer dan het meten van de financiële effecten van regelgeving. Zo brengen we de kostprijzen van beleidsuitvoering in kaart, evalueren we beleid en helpen we bij de weldoordachte inzet van beleidsinstrumenten. Daarbij is onze werkwijze gebaseerd op het idee van thought leadership.
Verder constateer ik dat de werkcultuur verschilt van die in 2008, overigens zonder hierover een waardeoordeel te geven. Mijns inziens heeft een bredere maatschappelijke ontwikkeling ertoe geleid dat de sfeer op de werkvloer thans minder formeel is. De balans tussen werk en privé wordt op een andere manier gewogen en er wordt meer toepassing gegeven aan het principe van de totale mens.
Wat maakt dat je na al die jaren nog steeds met plezier bij Sira werkt?
We werken in een dynamische omgeving en saai is het eigenlijk nooit. Daarnaast krijg ik energie van de variatie in het werk: voor verschillende opdrachtgevers voeren we verschillende typen onderzoeken uit met betrekking tot verschillende beleidsonderwerpen. Je leert daardoor veel en snel. Dat is goed voor je algemene ontwikkeling en houdt je op de hoogte van de politiek-bestuurlijke actualiteit.
Verder blijft de relevantie van het werk een bron van motivatie. Met ons werk maken we maatschappelijke impact.
Je voert onderzoek uit naar de effecten van beleid, regelgeving en overheidsdienstverlening. Wat trekt je aan in dit werk en welke impact wil je maken?
Als ik aan buitenstaanders vertel dat ik overheden ondersteun bij het verbeteren van de uitvoering van beleid en regelgeving, dan is de meest gehoorde reactie: ‘dan heb je het vast heel druk.’ Het beeld dat mensen hebben van de overheid en haar efficiency is nog overwegend negatief. Met mijn werk probeer ik een bijdrage te leveren aan het veranderen van dit beeld. Hierbij realiseer ik me dat dit niet van de ene op de andere dag zal lukken, maar ik heb geduld. Bovendien zie ik dat in mijn periode bij Sira Consulting al veel zaken in positieve zin zijn veranderd bij de overheid en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we als bedrijf een belangrijk aandeel hebben gehad in de geboekte successen. Dan denk ik onder andere aan de deregulering van gemeentelijke vergunningprocedures en de agendering van nut en noodzaak van goede beleids- en subsidie-evaluaties, maar vooral ook aan de steeds grotere rol die het perspectief van burgers, vrijwilligersorganisaties en bedrijven inmiddels heeft gekregen bij de ontwikkeling van beleid en regelgeving.
Welke trends of veranderingen in wet- en regelgeving heb je in de afgelopen jaren gezien en hoe beïnvloeden deze het werk van een adviseur?
De veranderingen in wet- en regelgeving zijn talrijk, dus ik zal me beperken tot het aanstippen van een selectie van enkele wezenlijke verschuivingen. Een voorbeeld is het omgevingsrecht, dat is vereenvoudigd door de integratie van verschillende vergunningstelsels. Daarnaast hebben de decentralisaties in het sociaal domein van Rijk naar gemeenten veel teweeggebracht. Deze veranderingen hebben een directe inhoudelijke invloed op ons werk, omdat onze onderzoeken zich richten op de gevolgen hiervan.
Verder wordt ons werk beïnvloed door aangescherpte wet- en regelgeving over onder andere maatschappelijk verantwoord ondernemen en bescherming van persoonsgegevens. De toegenomen aandacht voor deze thema’s hebben ertoe geleid dat wij onze projectvoorstellen en projectaanpak op onderdelen hebben bijgesteld.
Hoe zorg je ervoor dat de resultaten van je onderzoeken praktisch toepasbaar zijn voor overheidsinstanties en uiteindelijk de burger?
Onze zorg voor de praktische toepasbaarheid van de onderzoeksresultaten komt terug gedurende de gehele opdrachtuitvoering en begint al bij het doorgronden van de vraag van de opdrachtgever. Wij zoeken naar de vraag achter de vraag en gaan na hoe we samen het optimale rendement uit het onderzoek kunnen halen. Daarbij betrekken we nadrukkelijk de vraag hoe de opdrachtgever het meest geholpen zou zijn, maar ook wat de opdrachtgever van de opdrachtgever graag zou willen. Wij zien een project namelijk altijd als onderdeel van een groter traject.
Tijdens de uitvoering betrekken we de doelgroepen die worden geraakt door de onderzochte regelgeving. Zij kunnen als geen ander aangeven op welke wijze beleid en regelgeving in de praktijk uitwerken en welke verbetermaatregelen de meest werkbare situatie zouden opleveren. Verder werken we transparant en voeren we onderzoeken altijd uit in goede afstemming met de opdrachtgever, uiteraard met behoud van onze onafhankelijkheid en objectiviteit. We werken actief aan het creëren en vergroten van draakvlak voor onze adviezen door het betrekken van de personen en organisatieonderdelen die onze aanbevelingen moeten implementeren.
We leggen onze onderzoeksresultaten vast in helder geschreven rapporten. Onze aanbevelingen volgen logisch uit de bevindingen en zijn concreet, werkbaar en merkbaar. Waar nodig, werken we de aanbevelingen uit in implementatieplannen waarin we iedere aanbeveling opknippen in stappen en per stap beschrijven wie welke actie wanneer moet ondernemen en welke aandachtspunten hierbij gelden.
Wat zou je willen meegeven aan professionals die overwegen om bij Sira Consulting te solliciteren?
Als zij een brede interesse hebben in de uiteenlopende beleidsonderwerpen waarmee de overheid zich bezighoudt, beschikken over een flinke dosis analytisch vermogen en maatschappelijke impact willen maken door het uitvoeren van verschillende onderzoeken voor verschillende opdrachtgevers, dan ligt een sollicitatie zeker voor de hand.
Het lijkt me goed dat deze potentiële collega’s ons vacatureaanbod bekijken en nagaan of zij zich aangesproken voelen door de functiebeschrijving. Maar het actuele vacatureaanbod mag geen beperking vormen om contact met ons op te nemen; voor goede mensen hebben we altijd plek in onze groeiende organisatie.